Jauns Erasmus+ Stratēģiskās partnerības projekts “Skolotāju prasmju attīstīšana pirmsskolas vecumposma bērnu izglītošanai ar un caur digitālajām tehnoloģijām” apņemas divu gadu laikā mainīt esošo situāciju pirmsskolas digitālajā izglītībā četrās Eiropas Savienības valstīs un dalīties ar projekta rezultātiem ar kolēģiem Eiropas Savienībā un ārpus tās.

 

2020. gads būtiski mainīja mūsu dzīvesveidu, skatījumu un komunikācijas veidus. Šobrīd ir grūti atrast kādu, kura dzīve nebūtu mainījusies COVID-19 dēļ. Mācīšanās un darbs notiek interneta vidē, mūsu dzīvesvietas ir kļuvušas par birojiem un klasēm, savukārt saziņa aci pret aci kļuvusi retāka.

 

Jaunu izglītības veidu ieviešana bija pārbaudījums gan skolotājiem, gan visu vecumposmu skolēniem, taču vislielākos izaicinājumus bieži vien piedzīvoja skolēnu vecāki. Viņiem bija jāatrod līdzsvars starp pilna laika darbu un mācīšanos mājās kopā ar bērniem. Tā rezultātā liela daļa vecāku izjuta papildus stresu un dažkārt pat pameta darbu, lai atbalstītu bērnus mācībās. Pirmsskolas un sākumskolas vecumposma bērni nebija gatavi patstāvīgi mācīties virtuālajā vidē un darboties ar nepieciešamajām tehnoloģijām.

 

C-19 pandēmija iedvesmoja četras[SS1] universitātes un trīs pirmsskolas no Igaunijas, Vācijas, Slovēnijas un Latvijas apvienoties Erasmus+ partnerības projekta ietvaros, lai rastu risinājumus esošajai situācijai. Eiropas Savienības finansētais projekts “Skolotāju prasmju attīstīšana pirmsskolas vecumposma bērnu izglītošanai ar un caur digitālajām tehnoloģijām” (DigiKid) norisināsies divu gadu garumā (1.03.2021-28.02.2023), un projekta ietvaros plānots sasniegt šādus mērķus:

 

  • dalīties pieredzē par digitālo izglītību pirmsskolā;
  • aptaujāt pirmsskolu un sākumskolu skolēnu vecākus un skolotājus par skolēnu esošajām un trūkstošajām digitālajām iemaņām un prasmēm;
  • izveidot bakalaura līmeņa studiju kursu, profesionālās pilnveides kursus un daudzvalodu atvērtā pirmkoda masīvu, atvērtu tiešsaistes kursu (open-source MOOC) esošajiem un topošajiem pirmsskolu skolotājiem;
  • novērst plaisu starp pieejamo digitālo izglītību ne tikai partnervalstīs, bet visā pasaulē ar masīva, atvērta tiešsaistes kursa “Digitālo kompetenču attīstība pirmsskolas izglītībā” palīdzību;
  • organizēt informatīvus pasākumus, lai dalītos ar projekta rezultātiem ar mērķa grupām un citām ieinteresētajām pusēm.

 

Izglītības digitalizācija gadu gaitā ir pārņēmusi pasauli. Par spīti tās straujajai izplatībai un ērtumam, valsts iestādes ar izglītības digitalizāciju saistīto skolēnu digitālo pratību bieži uztver kā pašu par sevi saprotamu, jo skolēni ir dzimuši tehnoloģiju laikmetā. DigiKid projekts vēlas mainīt šo pieņēmumu. Mēs ticam, ka spēku apvienošana sadarbībā mums palīdzēs apmācīt esošos un topošos skolotājus, kā agrīnajā vecumā attīstīt digitālās kompetences, uzlabot komunikācijas un kritiskās domāšanas prasmes, sagatavot skolēnus nākotnes digitālajai dzīvei un palīdzēt no pasīviem digitālo izklaides tehnoloģiju patērētājiem kļūt par aktīviem, vērtējošiem digitālās izglītības iespēju lietotājiem. Projekta ilgtermiņa ieguvums būs stresa mazināšana bērniem, skolotājiem un bērnu vecākiem mājsēdes vai ilgstošas slimības gadījumā. Līdz ar to mēs ticam, ka projekts pozitīvi ietekmēs kopienas sociālo un psiholoģisko labizjūtu.

 

Kopējais budžets: 253 324 EUR

 

Partneraugstskolas:

 

Tartu Universitāte, Tartu, Igaunija (vadošais partneris)

Heidelbergas Izglītības universitāte, Heidelberga, Vācija

Primorskas Universitāte, Kopera, Slovēnija

Latvijas Universitāte, Rīga, Latvija

 

Pirmsskolu partneri:

 

Rakvere Rohuaia pirmsskola, Rakvere, Igaunija

Javni vzgojno-izobraževalni zavod Vrtec Koper, Kopera, Slovēnija

Privātā pirmsskola CreaKids, Rīga, Latvija